Γιάννης Μηλιώκας: Δυστυχώς...επίκαιÏος


Ο Γιάννης ΜηλιÏŽκας γεννιÎται στις 23 Ιουνίου 1950 στο ΝτεπÏŒ, στη Θεσσαλονίκη. ΓÏŒνος φτωχής τρίτεκνης οικογÎνειας- ο πατÎρας του είναι μηχανουργÏŒς- θα χρειαστεί να αλλάξει αρκετÎς δουλειÎς μετά το σχολείο. Είναι Îτοιμος να ακολουθήσει τα χνάρια του πατÎρα του, θα καταλάβει, ÏŒμως, νωρίς την κλίση του προς τη μουσική. ΚÏρια ερεθίσματα το γεγονÏŒς ÏŒτι και οι δÏο γονείς του, μολονÏŒτι αμÏŒρφωτοι και μουσικά απαίδευτοι, είναι λάτρεις της κλασικής μουσικής, αλλά και η Ïπαρξη μιας κιθάρας πάντα στο σπίτι που ο μικρÏŒς Γιάννης δεν χάνει ευκαιρία να γρατζουνάει συχνά-πυκνά. ΜÎχρι τη μÎρα που ο μικρÏŒς Γιάννης μεγαλÏŽνει και ανακοινÏŽνει στον πατÎρα του πως θÎλει να γίνει μουσικÏŒς. Η κιθάρα εκσφενδονίζεται στον τοίχο και γίνεται χίλια κομμάτια.
ΤελειÏŽνει τη θητεία του και επιστρÎφει στη Θεσσαλονίκη, ÏŒπου οργανÏŽνει διάφορα γκρουπάκια. Το κλίμα δε σηκÏŽνει και αναγκάζεται για το βιοπορισμÏŒ του να παίζει κιθάρα σε λαικά μαγαζιά της πÏŒλης. Στις αρχÎς του ΄80 δεν αντÎχει κι αρχίζει τους πειραματισμοÏς. Κλείνει σÏντομα συμβÏŒλαιο με τη Minos και το ΄85 Îρχεται ο πρÏŽτος του δίσκος με τίτλο ΄΄ΕδÏŽ Θεσσαλονίκη΄΄ που περιÎχει τραγοÏδια, ÏŒπως το ΄΄Άμπε μπαμπλÏŒμ΄΄ και το ΄΄Στο Έτσι΄΄. Η επιτυχία, ωστÏŒσο, θα Îρθει χάρη στο ΄΄ΠοιμενικÏŒν Rock΄΄, σάτιρα του νεοπλουτισμοÏ που επικρατεί κατά τη δεκαετία του ΄80 στην Ελλάδα και συνÎχεια του τηλεοπτικοÏ Î„Î„Τραμπάκουλα΄΄ του Χάρρυ Κλυνν. Για το τραγοÏδι αυτÏŒ Îχει πει πως η Îμπνευσή του ήταν ο παπποÏς του που κορÏŒιδευαν με τον αδερφÏŒ του για τον τρÏŒπο που μιλοÏσε. Η επιτυχία του δίσκου επιστεγάζεται με Îναν ακÏŒμη μεγαλÏτερης αποδοχής απÏŒ το κοινÏŒ Îνα χρÏŒνο μετά. Έτσι, τον ΟκτÏŽβρη του ΄86 θα Îρθει ίσως η ακμή της καριÎρας του με το δίσκο ΄΄Για το ΚαλÏŒ μου΄΄ που θα γίνει χρυσÏŒς. Το ομÏŽνυμο τραγοÏδι θα τÏχει καθολικής αποδοχής φανερÏŽνοντας μια άγνωστη, ως εκείνη τη στιγμή, πλευρά του καλλιτÎχνη. ΚαθρÎφτης της σημερινής ελληνικής κοινωνίας, τριάντα σχεδÏŒν χρÏŒνια μετά, με τις ψυχοπάθειες και τις αυτοκτονικÎς τάσεις, θα χαρακτηριστεί ως το καλÏτερο τραγοÏδι της πενταετίας απÏŒ το Θάνο ΜικροÏτσικο. ΑπÏŒ τον ίδιο δίσκο θα λάμψουν ακÏŒμη το ΄΄Κακοσάλεσι΄΄, το ΄΄ΑλλοÏ Τρως΄΄ και το Î„Î„Η ΓιοÏλα και η Άλλη΄΄, αλλά και το μελαγχολικÏŒ αλλά πανÎμορφο ΄΄Θεσσαλονίκη΄΄.
Ο Γιάννης ΜηλιÏŽκας Îχει ήδη καθιερωθεί στο ελληνικÏŒ πεντάγραμμο, Îστω και ως κωμωδÏŒς της τÏŒτε πραγματικÏŒτητας. Στον ίδιο χαρακτήρα θα Îρθει και ο 3ος προσωπικÏŒς του δίσκος το ΝοÎμβρη του ΄88 με τίτλο ΄΄Και Άλλα Πολλά ΕμπριμÎ΄΄ απÏŒ ÏŒπου ξεχωρίζουν το ΄΄ΕρωτεÏτηκα΄΄, το ΄΄Ροζ΄΄ που ερμηνεÏει με την Αφροδίτη Μάνου, αλλά και άλλο Îνα διορατικÏŒ τραγοÏδι, το ΄΄Να δεις που Κάποτε θα μας ποÏνε και Μαλάκες΄΄. Μάλιστα, αρχικά ο τίτλος του ήταν ΄΄Κι Εμείς ΚαθÏŒμαστε και Κοιτάμε σα Μαλάκες΄΄, η δισκογραφική ÏŒμως του ζήτησε να τον προσαρμÏŒσει εκφράζοντας ΄΄φÏŒβους για υποκίνηση επανάστασης΄΄, ÏŒπως σχολιάζει ειρωνικά ο τραγουδοποιÏŒς. Η Î„Î„γεμάτη΄΄ δεκαετία του ΜηλιÏŽκα θα κλείσει το ΝοÎμβρη του ΄90 με το δίσκο ΄΄Greko Μασκαρά΄΄ που περιÎχει το ομÏŒτιτλο τραγοÏδι και το ΄΄Κάπου θα ΣυναντηθοÏμε΄΄, το οποίο ερμηνεÏει με τη Γλυκερία.
Το τÎλος της δεκαετίας του ΄80 μάλλον αποτελεί και το κλείσιμο ενÏŒς κεφαλαίου για το Γιάννη ΜηλιÏŽκα αφοÏ η συχνÏŒτητα της δισκογραφίας και των εμφανίσεÏŽν του αρχίζει σταδιακά να φθίνει. Σε μια δεκαετία κακή για το τραγοÏδι-σÏμφωνα με τον ίδιο και ÏŒχι μÏŒνο- αποπειράται να επηρεάσει θετικά τα πράγματα με το δίσκο ΄΄Άκου Λίγο το Γιάννη΄΄ το ΄93 και το τραγοÏδι ΄΄ΖητÏŽ ΣυγνÏŽμη΄΄ να παίζεται σχετικά στα ραδιÏŒφωνα, άλλο Îνα ΄΄προφητικό΄΄ δημιοÏργημά του. Το ΄95 Îρχεται ο δίσκος ΄΄Hello Baby΄΄ και ο προσωρινÏŒς χωρισμÏŒς του με τη δισκογραφία μετά το ΄98 και το δίσκο ΄΄Νομίζω΄΄ που θα περάσει απαρατήρητος.
Επί δÎκα συναπτά Îτη, ο ΜηλιÏŽκας απουσιάζει απÏŒ τα μουσικά δρÏŽμενα, ÏŒχι ÏŒμως και απÏŒ τα του πολιτισμοÏ. ÎŒλο αυτÏŒ το διάστημα μελετά, συγγράφει βιβλίο με τίτλο ΄΄Μαίανδρος: Η Î†γνωστη Γυμναστική των αρχαίων Ελλήνων΄΄, μεγαλÏŽνει την κÏŒρη του. Το 2008 γράφει το τραγοÏδι ΄΄Μια Εκδρομή΄΄ για το Μητροπάνο και το ΄09 κυκλοφορεί Îνα δίσκο-ανθολÏŒγιο των επιτυχιÏŽν του με την προσθήκη τεσσάρων νÎων τραγουδιÏŽν. ΕπανÎρχεται και στις δημÏŒσιες εμφανίσεις στο ΣταυρÏŒ του ΝÏŒτου δίπλα στους ΔιονÏση Τσακνή και Νίκο ΖιÏŽγαλα.
Πιο επίκαιρος απÏŒ ποτÎ και με κατάλληλο timing, ο Γιάννης ΜηλιÏŽκας, χωρίς φανφάρες, επÎστρεψε στην επαφή του με τον κÏŒσμο μισή γενιά μετά. Η αγκαλιÎς ορθάνοιχτες και η υποδοχή θερμÏŒτατη ακÏŒμη και απÏŒ παιδιά που ήταν αγÎννητα ÏŒταν αποφάσισε να αποσυρθεί. Η καθημερινÏŒτητα για τον Îφηβο των 63 Μα'ί'ων συνεχίζεται ÏŒπως πριν, δίπλα στη σÏζυγÏŒ του και μουσικÏŒ Γεωργία ΓραμματικοÏ και την 23άχρονη κÏŒρη του. Με την παρÎα ήχων ροκ απÏŒ τους Pink Floyd, τους Deep Purple, τους Jethro Tull, ενίοτε και κλασικής μουσικής, προσπαθεί ΄΄να παντρÎψει στίχο και μουσική απÏŒ Îρωτα και ÏŒχι απÏŒ συνοικÎσιο΄΄ σε Îνα ιδιÏŒκτητο ημιυπÏŒγειο στοÏντιο στο Χαλάνδρι. ΠροσμÎνοντας ÏŒσους άλλους απÏŒμειναν απÏŒ εκείνη την παρÎα αγνÏŽστων μεταξÏ τους που κάποτε αποτελοÏσαν το αντίπαλο δÎος στην καταναλωτική μανία του ραδιοφÏŽνου , ΚηλαηδÏŒνη, Πουλικάκο, ΓερμανÏŒ, να ξαναπιάσουν το ίδιο μετερίζι. ΛÎτε;