Η ζωή της οθόνης


Είναι ιδίωμα του ανθρÏŽπου να θεωρεί απαραίτητο ÏŒτι του πλασάρει πολÏ Îντεχνα η τεχνολογία της κενÏŒτητας.Μια τεχνολογία που φυσικά είναι σημαντική αφοÏ Îχει ανεβάσει το επίπεδο ζωής μας, αλλά η αλÏŒγιστη και κακή χρήση της μας οδηγοÏν σε ανοÏσιες και κοινÏŒτυπες ασχολίες.
ΔυστυχÏŽς το ενδιαφÎρον της νεολαίας ,αλλά απÏŒ οτι αντιληφθήκα τελευταία και των μεγαλÏτερων Îχει εστιαστεί στα εξής ΄΄φλÎγοντα΄΄ ερωτήματα που αφοροÏν το Facebook:ΠÏŒσους φίλους Îχεις;Τί φωτογραφίες ποστάρεις και πÏŒσοι Îχουν like; ΠÏŒσο συχνά αλλάζεις τα ‘’status’’ σου και ποιων φιλοσÏŒφων τα λÏŒγια κλÎβεις παρουσιάζοντας τα για δικά σου;
Είναι αποδεδειγμÎνο οτι συνεχÏŽς προσπαθοÏμε να εντυπωσιάσουμε τους διαδικτιακοÏς μας φίλους παρουσιάζοντας την ιδανική εικÏŒνα του εαυτοÏ μας. ΝτυνÏŒμαστε με φανταχτερά ροÏχα πιστεÏοντας ÏŒτι τα ροÏχα κάνουν τους άλλους να μας εκτιμοÏνε περισσÏŒτερο. ΒαφÏŒμαστε για να ακτινοβολοÏμε ομορφιά και νιÏŒτη, φοράμε ακριβά αξεσουάρ για να υπονοήσουμε το κοινωνικÏŒ - οικονομικÏŒ μας γίγνεσθαι και περιμÎνουμε να εκτιμηθεί αναλÏŒγως.
Στην εποχή της κρίσης που θεωρητικά θα Îπρεπε να αποδιÏŽξουμε τα επιφανειακά και τα δήθεν και να αφοσιωθοÏμε στην ουσία των πραγμάτων, εμείς ασχολοÏμαστε συνεχÏŽς με το facebook για να χτίσουμε τη δημÏŒσια εικÏŒνα μας. Η φιλοσοφία επίσης στο facebook είναι ΄΄trendy΄΄! Οφείλουμε να γράψουμε κάτι γι’ αυτÏŒ που να είναι ανατρεπτικÏŒ, και θυμωμÎνο. Στην πλειονÏŒτητα των περιπτÏŽσεων ÏŒμως ÏŒσα γράφουμε δεν εμπεριÎχουν καμία αλήθεια μας και δεν αντιπροσωπεÏουν καμιά πτυχή του χαρακτηρά μας, παρά είναι Îτσι διατυπωμÎνα ÏŽστε να συγκεντρÏŽσουν τα περισσÏŒτερα δυνατά ‘’like και σχÏŒλια’’.
ΔεχÏŒμαστε άκριτα θεωρίες συνωμοσίας για να δείξουμε ÏŒτι είμαστε γνÏŽστες των πραγμάτων και για να ‘’πουλήσουμε’’ εξÏπνάδα. ΧρησιμοποιοÏμε ιδιαίτερους χαρακτηρισμοÏς διÏŒτι Îτσι θα δÏŽσουμε το στίγμα της ευαισθησίας μας.
Εξάλλου η νÎα τάση είναι να δηλÏŽνουμε σε ποιο μÎρος βρισκÏŒμαστε και πÏŒσο καλά αισθανÏŒμαστε εκεί,ο πλήρης Îλεγχος δηλαδή, χωρίς ÏŒριο.ΤÎλος, αν μας ρωτήσει κανείς κατά πÏŒσο συμπαθοÏμε τις σελίδες κοινωνικής δικτÏωσης το πιθανÏŒτερο είναι ÏŒτι θα απαντήσουμε με ασάφεια,αναφÎροντας τους κινδÏνους γενικά του διαδικτÏου.
Μα το πιο αστείο Îως γελοÎ¯ο ‘’κομμάτι’’ του Facebook είναι οι φωτογραφίες ιδιαίτερα των γυναικÏŽν. Έχουν περάσει ÏŽρες μπροστά στον καθρÎπτη της τουαλÎτας ποζάροντας με σουφρωμÎνα χείλη και φÏŒντο τα πλακάκια,ανεβάζουν σχεδÏŒν γυμνÎς φωτογραφίες αλλά συνάμα κράζουν τους ‘’πÎφτουλες’’ του διαδικτÏου.Τα καλοκαίρια Îχουμε πÏŒζες στην επÏŽνυμη πετσÎτα, με επιμελÏŽς ατημÎλητη εμφάνιση που απαιτεί αλάτι στο μαλλί και λάδι στο σÏŽμα για να φανοÏν καλÏτερα οι κοιλιακοί. ΧορεÏουμε με Ïφος, με μÏŒνο σκοπÏŒ μία φωτογραφία που θα ανεβεί την επÏŒμενη ή και την ίδια μÎρα και γινÏŒμαστε χάλια απÏŒ το ποτÏŒ ÏŽστε να μπορÎσουμε να ‘’ντραποÏμε’’ στα σχÏŒλια των φωτογραφιÏŽν που μας Îκαναν αθελά μας επισήμανση, για ÏŒσα ‘’τρομερά’’ συνÎβησαν και δήθεν είχαμε ξεχάσει.
Έτσι λοιπÏŒν το facebook απÏŒ μÎσο κοινωνικής δικτÏωσης Îχει μεταλλαχθεί σε ÏŒργανο εξανδραποδισμοÏ του ατÏŒμου και σε βήμα Îκφρασης ÏŒλης της ματαιοδοξίας που μας διακατÎχει.
Και ÏŒσο προσπαθÏŽ να βρω που ακριβÏŽς χάσαμε τον δρÏŒμο και φτάσαμε ως εδÏŽ, αντιλαμβάνομαι πως κανείς δεν φταίει,είναι η αλλαγή που φÎρνει ο χρÏŒνος που άλλοτε είναι θετική και άλλοτε διαβρωτική.
Επιλογικά,είναι πασιφανÎς οτι οι επερχÏŒμενες γενιÎς δεν θα Îχουν καμία σχÎση με τις δικιÎς μας-ήδη δεν Îχουν-. Και αν επηρεάστηκαν τÏŒσο πολÏ οι παλιÏŒτερες γενιÎς,φανταστείτε τον βαθμÏŒ επηρεασμοÏ των νεÏŒτερων.ΔιÏŒτι δεν ξÎρω αν η εποχή που εμείς μεγαλÏŽσαμε ήταν καλÏτερη αλλά σίγουρα ήταν πιο αληθινή και ακÏŒμα και αν η παιδική μας ηλικία ήταν πιο φτωχή τεχνολογικά, δεν νομίζω να ενδιÎφερε κανÎναν,καθÏŽς μια μπάλα,μια πλατεία και Îνα ποδήλατο ήταν αρκετά για να θεωρείς τον εαυτÏŒ σου ευτυχισμÎνο.
ΔιονÏσης Κοσκινάς, ΦιλÏŒλογος-ΙστορικÏŒς.