Î ÏοαγωγικÎÏ‚ και απολυτήÏιες εξετάσεις!


Οι προαγωγικÎς και απολυτήριες εξετάσεις ξεκινησαν την προηγοÏμενη εβδομάδα για τα γυμνάσια και λÏκεια της χÏŽρας με το ενδιαφÎρον να εστιάζεται στην Α τάξη του λυκείου, καθÏŽς εφαρμÏŒζεται για πρÏŽτη φορά το νÎο σÏστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. ΣÏμφωνα με αυτÏŒ, οι Γενικοί βαθμοί ΠρÏŒσβασης και των τριÏŽν τάξεων του λυκείου θα προσμετρωνται στον τελικÏŒ βαθμÏŒ που θα κρίνει την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χÏŽρας.
Οι γραπτÎς προαγωγικÎς εξετάσεις στην Α Ì τάξη του Ημερήσιου ΓενικοÏ Λυκείου διεξάγονται ενδοσχολικαÌ και περιλαμβάνουν ÏŒλα τα διδασκÏŒμενα μαθήματα εκτÏŒς των μαθημάτων της Ερευνητικής Εργασίας και της Φυσικής Αγωγής, με κοινά θÎματα για ÏŒλα τα τμήματα του ίδιου σχολείου, που ορίζονται ως εξής: α) κατά ποσοστÏŒ 50%, με κλήρωση, απÏŒ τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμÎνης δυσκολίας και β) κατά ποσοστÏŒ 50%, απÏŒ τον διδάσκοντα ή τους διδάσκοντες. Τα γραπτά διορθÏŽνονται απÏŒ τον οικείο διδάσκοντα.
Ο Μ.Ο. της προφορικής βαθμολογίας των τετραμήνων και της γραπτής εξÎτασης ονομάζεται ΓενικÏŒς βαθμÏŒς προαγωγής απÏŒ την Α Ì Τάξη Ημερησίου και υπολογίζεται ως εξής:
Για κάθε μάθημα, εφÏŒσον αυτÏŒ εξετάζεται γραπτÏŽς, υπολογίζεται ο μÎσος ÏŒρος προφορικής και γραπτής εξÎτασης. Στη συνÎχεια αθροίζονται ÏŒλοι οι μÎσοι ÏŒροι και το άθροισμα αυτÏŒ διαιρείται με το σÏνολο των μαθημάτων (που εξετάζονται γραπτÏŽς). Το πηλίκο αυτÏŒ αποτελεί τον ΓενικÏŒ βαθμÏŒ προαγωγής απÏŒ την Α Ì Τάξη.
Οι απÏŒψεις των εκπαιδευτικÏŽν για το νÎο σÏστημα είναι διχασμÎνες αν και οι περισσÏŒτεροι είναι επιφυλακτικοί και περιμÎνουν να δοÏνε στην πράξη πÏŽς θα λειτουργήσει. Στα πλαίσια των αλλαγÏŽν αυτÏŽν, επισκεφθήκαμε το 1ο ΓενικÏŒ ΛÏκειο Κατερίνης, ζητήσαμε τη γνÏŽμη του διευθυντή και των διδασκÏŒντων και ενημερωθήκαμε για ÏŒλες τις τελευταίες εξελίξεις. Οι πρÏŽτες εντυπÏŽσεις τους είναι –μάλλον- θετικÎς, υπάρχει ÏŒμως μια επιφÏλαξη μÎχρι να τεθοÏν οι αλλαγÎς αυτÎς σε λειτουργία και να δοÏμε στην πράξη την ÏŒποια αποτελεσματικÏŒτητά τους. Ο διευθυντής του σχολείου κ. Πιπίλης μας Îδωσε εντÏπωση: ‘ΕγÏŽ πιστεÏω ÏŒτι οι αλλαγÎς πρÎπει να εστιαστοÏν στο ÏŒτι πρÎπει να παρÎχεται παιδεία στο σχολείο. Το γεγονÏŒς ÏŒτι συμμετÎχει η βαθμολογία της Α και της Β λυκείου, είναι Îνα δείγμα ÏŒτι κατευθÏνεται προς τα εκεί η Πολιτεία. Τα παιδιά πρÎπει να καταλάβουν ÏŒτι πρÎπει να συμμετÎχουν σε ÏŒλα τα μαθήματα ισÏŒτιμα. Με τις αρνητικÎς επιπτÏŽσεις που Îχει αυτÏŒ, φυσικά. ΕνδεχομÎνως οι μαθητÎς, θÎλοντας να πετÏχουν μεγαλÏτερο βαθμÏŒ, πιθανÏŽς να Îχουν μεγαλÏτερο φÏŒρτο. ΑυτÏŒ ÏŒμως δεν είναι απαραίτητο αν σκεφτοÏμε ÏŒτι είναι ελάχιστο το ποσοστÏŒ συμμετοχής του βαθμοÏ της πρÏŽτης τάξης στη διαμÏŒρφωση του ΒΠΑ. ΕπομÎνως, μεγαλÏτερη αξία Îχει η συμμετοχή των μαθητÏŽν στο σχολείο και η απÏŒκτηση της γενικής παιδείας. Η εισαγωγή στο πανεπιστήμιο δεν πρÎπει να είναι αυτοσκοπÏŒς μιας και μια τους επιλογή σήμερα, θα Îχει επίπτωση στη ζωή τους μετά απÏŒ 7-10 χρÏŒνια. ΜÎχρι τÏŒτε κανείς δεν ξÎρει τι θα ισχÏει στην κοινωνία και ποια επαγγÎλματα θα Îχουν αποκατάσταση. Άρα πρÏŽτα αποκτοÏν την παιδεία και μετά επιλÎγουν τι θα σπουδάζουν με βάση τα ενδιαφÎροντά τους’.
Στο ίδιο μήκος κÏματος και η κ. Χατζηιωαννίδου, καθηγήτρια Πολιτικής Παιδείας, η οποία ερωτηθείσα για το κατά πÏŒσο οι αλλαγÎς στο λÏκειο είναι προς τη σωστή κατεÏθυνση είπε: ‘ΑυτÏŒ αν δεν το δοÏμε στην πράξη, δεν μποροÏμε να το ποÏμε με σιγουριά. Η προσωπική μου άποψη είναι ÏŒτι είναι καλÏŒ να ενδυναμωθεί ο ρÏŒλος του σχολείου. Να μην είναι μÏŒνο διεκπεραιωτικÏŒς, απλά ερχÏŒμαστε, κάνουμε μάθημα και μετά πάμε στο φροντιστήριο. ÎŒταν δυναμÏŽνεις το σχολείο, αναγκάζεις το μαθητή να δραστηριοποιηθεί και να κοιτάξει παραπάνω ÏŒλα τα μαθήματα πÎρα απÏŒ αυτά της κατεÏθυνσης. Το σχολείο πρÎπει να γίνει ανθρωποκεντρικÏŒ, να δÏŽσει περισσÏŒτερες διεξÏŒδους στο μαθητή για να δει και πράγματα καινοÏρια, ÏŒχι μÏŒνο το πανεπιστήμιο. ΠρÎπει να αποσυνδεθεί κάποια στιγμή το σχολείο απÏŒ το πανεπιστήμιο’. ÎŒσον αφορά τον αναβαθμισμÎνο ρÏŒλο του μαθήματος της Πολιτικής Παιδείας η κ. Χατζηιωαννίδου τÏŒνισε πως: ‘ Η αλήθεια είναι ÏŒτι πιÎσαμε για να μη φÏγει το μάθημα απ’το σχολείο. Για 2 χρÏŒνια το μάθημα ήταν μÏŒνο κατεÏθυνσης με αποτÎλεσμα αυτÏŒ να μειÏŽσει την αντίληψη των παιδιÏŽν για τα πολιτικά συστήματα και για την Δημοκρατία. Έχουμε τÏŽρα και το φαινÏŒμενο της Χ.Α. που είναι επιτακτική η ανάγκη να αντιμετωπιστεί και πράγματι μας άκουσαν και Îκριναν ÏŒτι είναι σημαντικÏŒ το μάθημα να συνεχίσει να διδάσκεται. Είναι καλÏŒ τα παιδιά να γνωρίζουν πÎντε πράγματα ως πολίτες. ΠαρÏŒλο που σήμερα ο πολίτης στην Ελλάδα δεν είναι ενεργÏŒς, εμείς στο σχολείο οφείλουμε να μιλάμε για ενεργοÏς πολίτες. Δε λÏνονται με τη βία τα ζητήματα, οÏτε μÏŒνο με τη δυσφορία. ΠρÎπει και εμείς να ενεργήσουμε. Και τον ενεργÏŒ πολίτη νομίζω πως μÏŒνο μÎσα στο σχολείο μπορείς να τον διαμορφÏŽσεις. ÎŒλοι οι καθηγητÎς και ÏŒχι μÏŒνο αυτÏŒς που διδάσκει Πολιτική Παιδεία’.
Με θετικÏŒ μάτι βλÎπει τις αλλαγÎς και ο φιλÏŒλογος κ. ΓÏŽγος: ‘Επιτυγχάνεται ο σκοπÏŒς του Λυκείου, που είναι να δÏŽσει μια γενική μÏŒρφωση στα παιδιά, αναγκάζοντάς τους να μην αγνοοÏν τα μαθήματα του σχολείου. Η προσαρμογή του προφορικοÏ βαθμοÏ στον γραπτÏŒ που γίνεται απÏŒ φÎτος και στην πρÏŽτη λυκείου αποσκοπεί στο να μην είναι τα παιδιά ανÎμελα, ÏŒτι περνάνε την τάξη χωρίς καμιά προσπάθεια. Είναι σημαντικÏŒ ÏŒτι πρÎπει να Îχουν τουλάχιστον 10 για να περάσουν. ΑυτÏŒ σημαίνει ÏŒτι κάποια παιδιά θα φÏγουν απÏŒ το γενικÏŒ λÏκειο και θα πάνε στο τεχνικÏŒ, γιατί η αλήθεια είναι ÏŒτι μαζεÏτηκαν στο γενικÏŒ λÏκειο παιδιά που δε θα Îπρεπε να ήταν εδÏŽ. Αλλά τη βασική παιδεία που δίνει το λÏκειο, τη χρειάζεται ο οποιοσδήποτε αυριανÏŒς πολίτης’. Ο κ. ΓÏŽγος κατÎληξε λÎγοντας πως αυτÏŒ το σÏστημα ÏŒπως και οποιοδήποτε άλλο, για λειτουργήσει και να φανοÏν τα αποτελÎσματα, χρειάζεται πίστωση χρÏŒνου.
ΑπÏŒ την Σάντυ Γρηγοριάδου