Προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις!
Οι προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις ξεκινησαν την προηγούμενη εβδομάδα για τα γυμνάσια και λύκεια της χώρας με το ενδιαφέρον να εστιάζεται στην Α τάξη του λυκείου, καθώς εφαρμόζεται για πρώτη φορά το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σύμφωνα με αυτό, οι Γενικοί βαθμοί Πρόσβασης και των τριών τάξεων του λυκείου θα προσμετρωνται στον τελικό βαθμό που θα κρίνει την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας.
Οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις στην Α ́ τάξη του Ημερήσιου Γενικού Λυκείου διεξάγονται ενδοσχολικά και περιλαμβάνουν όλα τα διδασκόμενα μαθήματα εκτός των μαθημάτων της Ερευνητικής Εργασίας και της Φυσικής Αγωγής, με κοινά θέματα για όλα τα τμήματα του ίδιου σχολείου, που ορίζονται ως εξής: α) κατά ποσοστό 50%, με κλήρωση, από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και β) κατά ποσοστό 50%, από τον διδάσκοντα ή τους διδάσκοντες. Τα γραπτά διορθώνονται από τον οικείο διδάσκοντα.
Ο Μ.Ο. της προφορικής βαθμολογίας των τετραμήνων και της γραπτής εξέτασης ονομάζεται Γενικός βαθμός προαγωγής από την Α ́ Τάξη Ημερησίου και υπολογίζεται ως εξής:
Για κάθε μάθημα, εφόσον αυτό εξετάζεται γραπτώς, υπολογίζεται ο μέσος όρος προφορικής και γραπτής εξέτασης. Στη συνέχεια αθροίζονται όλοι οι μέσοι όροι και το άθροισμα αυτό διαιρείται με το σύνολο των μαθημάτων (που εξετάζονται γραπτώς). Το πηλίκο αυτό αποτελεί τον Γενικό βαθμό προαγωγής από την Α ́ Τάξη.
Οι απόψεις των εκπαιδευτικών για το νέο σύστημα είναι διχασμένες αν και οι περισσότεροι είναι επιφυλακτικοί και περιμένουν να δούνε στην πράξη πώς θα λειτουργήσει. Στα πλαίσια των αλλαγών αυτών, επισκεφθήκαμε το 1ο Γενικό Λύκειο Κατερίνης, ζητήσαμε τη γνώμη του διευθυντή και των διδασκόντων και ενημερωθήκαμε για όλες τις τελευταίες εξελίξεις. Οι πρώτες εντυπώσεις τους είναι –μάλλον- θετικές, υπάρχει όμως μια επιφύλαξη μέχρι να τεθούν οι αλλαγές αυτές σε λειτουργία και να δούμε στην πράξη την όποια αποτελεσματικότητά τους. Ο διευθυντής του σχολείου κ. Πιπίλης μας έδωσε εντύπωση: ‘Εγώ πιστεύω ότι οι αλλαγές πρέπει να εστιαστούν στο ότι πρέπει να παρέχεται παιδεία στο σχολείο. Το γεγονός ότι συμμετέχει η βαθμολογία της Α και της Β λυκείου, είναι ένα δείγμα ότι κατευθύνεται προς τα εκεί η Πολιτεία. Τα παιδιά πρέπει να καταλάβουν ότι πρέπει να συμμετέχουν σε όλα τα μαθήματα ισότιμα. Με τις αρνητικές επιπτώσεις που έχει αυτό, φυσικά. Ενδεχομένως οι μαθητές, θέλοντας να πετύχουν μεγαλύτερο βαθμό, πιθανώς να έχουν μεγαλύτερο φόρτο. Αυτό όμως δεν είναι απαραίτητο αν σκεφτούμε ότι είναι ελάχιστο το ποσοστό συμμετοχής του βαθμού της πρώτης τάξης στη διαμόρφωση του ΒΠΑ. Επομένως, μεγαλύτερη αξία έχει η συμμετοχή των μαθητών στο σχολείο και η απόκτηση της γενικής παιδείας. Η εισαγωγή στο πανεπιστήμιο δεν πρέπει να είναι αυτοσκοπός μιας και μια τους επιλογή σήμερα, θα έχει επίπτωση στη ζωή τους μετά από 7-10 χρόνια. Μέχρι τότε κανείς δεν ξέρει τι θα ισχύει στην κοινωνία και ποια επαγγέλματα θα έχουν αποκατάσταση. Άρα πρώτα αποκτούν την παιδεία και μετά επιλέγουν τι θα σπουδάζουν με βάση τα ενδιαφέροντά τους’.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η κ. Χατζηιωαννίδου, καθηγήτρια Πολιτικής Παιδείας, η οποία ερωτηθείσα για το κατά πόσο οι αλλαγές στο λύκειο είναι προς τη σωστή κατεύθυνση είπε: ‘Αυτό αν δεν το δούμε στην πράξη, δεν μπορούμε να το πούμε με σιγουριά. Η προσωπική μου άποψη είναι ότι είναι καλό να ενδυναμωθεί ο ρόλος του σχολείου. Να μην είναι μόνο διεκπεραιωτικός, απλά ερχόμαστε, κάνουμε μάθημα και μετά πάμε στο φροντιστήριο. Όταν δυναμώνεις το σχολείο, αναγκάζεις το μαθητή να δραστηριοποιηθεί και να κοιτάξει παραπάνω όλα τα μαθήματα πέρα από αυτά της κατεύθυνσης. Το σχολείο πρέπει να γίνει ανθρωποκεντρικό, να δώσει περισσότερες διεξόδους στο μαθητή για να δει και πράγματα καινούρια, όχι μόνο το πανεπιστήμιο. Πρέπει να αποσυνδεθεί κάποια στιγμή το σχολείο από το πανεπιστήμιο’. Όσον αφορά τον αναβαθμισμένο ρόλο του μαθήματος της Πολιτικής Παιδείας η κ. Χατζηιωαννίδου τόνισε πως: ‘ Η αλήθεια είναι ότι πιέσαμε για να μη φύγει το μάθημα απ’το σχολείο. Για 2 χρόνια το μάθημα ήταν μόνο κατεύθυνσης με αποτέλεσμα αυτό να μειώσει την αντίληψη των παιδιών για τα πολιτικά συστήματα και για την Δημοκρατία. Έχουμε τώρα και το φαινόμενο της Χ.Α. που είναι επιτακτική η ανάγκη να αντιμετωπιστεί και πράγματι μας άκουσαν και έκριναν ότι είναι σημαντικό το μάθημα να συνεχίσει να διδάσκεται. Είναι καλό τα παιδιά να γνωρίζουν πέντε πράγματα ως πολίτες. Παρόλο που σήμερα ο πολίτης στην Ελλάδα δεν είναι ενεργός, εμείς στο σχολείο οφείλουμε να μιλάμε για ενεργούς πολίτες. Δε λύνονται με τη βία τα ζητήματα, ούτε μόνο με τη δυσφορία. Πρέπει και εμείς να ενεργήσουμε. Και τον ενεργό πολίτη νομίζω πως μόνο μέσα στο σχολείο μπορείς να τον διαμορφώσεις. Όλοι οι καθηγητές και όχι μόνο αυτός που διδάσκει Πολιτική Παιδεία’.
Με θετικό μάτι βλέπει τις αλλαγές και ο φιλόλογος κ. Γώγος: ‘Επιτυγχάνεται ο σκοπός του Λυκείου, που είναι να δώσει μια γενική μόρφωση στα παιδιά, αναγκάζοντάς τους να μην αγνοούν τα μαθήματα του σχολείου. Η προσαρμογή του προφορικού βαθμού στον γραπτό που γίνεται από φέτος και στην πρώτη λυκείου αποσκοπεί στο να μην είναι τα παιδιά ανέμελα, ότι περνάνε την τάξη χωρίς καμιά προσπάθεια. Είναι σημαντικό ότι πρέπει να έχουν τουλάχιστον 10 για να περάσουν. Αυτό σημαίνει ότι κάποια παιδιά θα φύγουν από το γενικό λύκειο και θα πάνε στο τεχνικό, γιατί η αλήθεια είναι ότι μαζεύτηκαν στο γενικό λύκειο παιδιά που δε θα έπρεπε να ήταν εδώ. Αλλά τη βασική παιδεία που δίνει το λύκειο, τη χρειάζεται ο οποιοσδήποτε αυριανός πολίτης’. Ο κ. Γώγος κατέληξε λέγοντας πως αυτό το σύστημα όπως και οποιοδήποτε άλλο, για λειτουργήσει και να φανούν τα αποτελέσματα, χρειάζεται πίστωση χρόνου.
Από την Σάντυ Γρηγοριάδου