ΠΑΙΔΕΙΑ: Θεμέλιο της Δημοκρατίας!

ΠΑΙΔΕΙΑ: Θεμέλιο της Δημοκρατίας!live-in | Η Έξυπνη, Αντικειμενική και Εναλλακτική Ενημέρωση!
Δημοσίευση: 24-02-2014 ώρα 9:17:16

Γράφει ο Διονύσης Κοσκινάς, ΦιλÏŒλογος-ΙστορικÏŒς.

ΑναλογιζÏŒμενος την ρητορική ερÏŽτηση του Πλάτωνα ΄΄ΓνÏŽμην δύνανται να έχουν άπαντες. ΓνÏŽσιν δια να έχουν γνÏŽμην,έχουν;" αντιλαμβάνομαι την χρησιμÏŒτητα και την απήχηση που έχει στην σημερινή κοινωνία.

Μια κοινωνία που μοιάζει ζοφερή, μια κοινωνία που μαστίζεται απÏŒ πολλά δεινά αλλά που ακÏŒμα αδυνατεί να αντιληφθεί ÏŒτι τα κυριÏŒτερα προβλήματα της είναι η ελλειπτική δομή της, ο επιφανειακÏŒς τρÏŒπος σκέψης και η ακατανίκητη τάση της προς την ΄΄ á¼€κοπÎ¯α’’ και την απαιδευσία.

ΒασικÏŒ συστατικÏŒ λοιπÏŒν μιας δημοκρατικής κοινωνίας είναι η παιδεία. Λαοί απαίδευτοι ούτε δημιούργησαν, ούτε διατήρησαν το δημοκρατικÏŒ πολίτευμα. Μα και αν κάποτε το διατήρησαν ,ήταν κατ’επίφαση δημοκρατικÏŒ, κρατÏŽντας τους τύπους και αδιαφορÏŽντας για την καθημερινή επαφή και ενεργÏŒ συμμετοχή των πολιτÏŽν στα κοινά.

Αν θελήσουμε να στοχεύσουμε την έννοια της παιδείας, τÏŒτε μπορούμε να επισημάνουμε ÏŒτι η παιδεία πηγάζει απÏŒ δυο βασικές αρχές, την γνÏŽση και το ήθος. Η απÏŒκτηση ÏŒμως της γνÏŽσης απαιτεί υπομονή, επιμονή και έρωτα της αλήθειας σε κάθε γνωσιακÏŒ τομέα.

Η παιδεία δεν δύναται να υπηρετεί παρωχημένα δÏŒγματα, γιατί συνδέεται με την ελευθερία του πνεύματος και ο πραγματικά ελεύθερος άνθρωπος είναι αυτÏŒς, που ÏŒντας <<μπολιασμένος>> με τα ιδανικά και τις αξίες του, δίνει μια αέναη μάχη με ÏŒλα εκείνα που δημιουργούν μονοδιάστατες προσωπικÏŒτητες, με ÏŒλα εκείνα που ρίχνουν το <<πέπλο>> του σκοταδισμού και επιφέρουν την ολοκληρωτική ήττα της αναζήτησης.

Χωρίς παιδεία, οι πολίτες δεν μπορούν να κατανοήσουν την συνθετÏŒτητα των σύγχρονων κοινωνικÏŽν, πολιτικÏŽν και οικονομικÏŽν φαινομένων, παραμένουν απαθείς δέκτες των εξελίξεων και μετασχηματίζονται απÏŒ κοινωνία προσÏŽπων σε μια αγελαία μάζα ατÏŒμων. Το λυπηρÏŒ στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι ÏŒτι δυσανασχετούν ÏŒταν αναλαμβάνουν ευθύνες και ικανοποιούνται ÏŒταν απαλλάσσονται απÏŒ κοινωνικές υποχρεÏŽσεις.

Το αποτέλεσμα επομένως της μη-συμμετοχής των πολιτÏŽν στα κοινά, είναι η στασιμÏŒτητα της εξέλιξης του πολιτεύματος, γιατί η δημοκρατία <<εξελίσσεται>> ÏŒσο <<εξελίσσεται>> και η μορφωτική στάθμη του λάου, ÏŒχι τÏŒσο με ποσοτικά, ÏŒσο με ποιοτικά κριτήρια. Έτσι βγαίνει αβίαστα το συμπέρασμα ÏŒτι η δημοκρατία είναι αδύνατο να υποστηριχθεί απÏŒ ανθρÏŽπους με επιφανειακή παιδεία.

Στην εποχή της αμφισβήτησης, νοσταλγοί φασιστικÏŽν πρακτικÏŽν εκμεταλλευÏŒμενοι τις ρωγμές της δημοκρατίας , καθÏŽς και πολίτες επιφανειακής σκέψης ,κατακρίνουν την δημοκρατία ως πολίτευμα. Λαθεύουν ÏŒμως, γιατί αν η δημοκρατία απέτυχε στη χÏŽρα μας, αυτÏŒ οφείλεται στην ανικανÏŒτητα των <<αρχÏŒντων>> που ανέλαβαν να την θεσπίσουν και ÏŒχι στην υφή του πολιτεύματος.

ΔιÏŒτι η δημοκρατία απαιτεί αναλυτική και κριτική σκέψη, η δημοκρατία συνδέεται με την αποδοχή της διαφορετικÏŒτητας και εν τέλει οι πολίτες σε μια δημοκρατική κοινωνία είναι απαραίτητο να διακατέχονται απÏŒ τα ιδανικά της δικαιοσύνης και της σωφροσύνης.

ΔυστυχÏŽς ÏŒμως στην Ελλάδα έχει ατροφήσει η σκέψη, ο Έλληνας αρνείται πεισματικά να σκεφτεί, επιθυμεί να ζει εγωιστικά και απαίδευτα με αποτέλεσμα να <<βυθίζεται>> σε μια γκρίζα πραγματικÏŒτητα.

Είναι αδήριτη ανάγκη λοιπÏŒν να αντιληφθούμε ÏŒτι καμιά κοινωνία δεν βελτιÏŽνεται αν οι πολίτες της δεν αποτινάξουν τις νοσηρές συνήθειες τους, καμιά ευδαιμονία δεν πρÏŒκειται να επέλθει, ÏŒσο οι άνθρωποι που απαρτίζουν την <<πÏŒλη>> ,παραμένουν απαίδευτοι, ÏŒμοιοι με μαριονέτες που αντιδρούν μÏŒνο ÏŒταν κάποιοι άλλοι κινούν τα σχοινιά τους.

Εξάλλου, αποδεχÏŒμενος την άποψη ÏŒτι η δύναμη κάθε χÏŽρας είναι η νεολαίας της, επιθυμÏŽ να τονίσω, πως αν η νεολαία δεν έχει διεκδικητική στάση, αν η νεολαία δεν προσπαθήσει να αλλάξει τα καθεστηκÏŽτα, τÏŒτε θα έρθει η στιγμή που θα θρηνούμε το <<κουφάρι>> της Ελλάδας.

Φαντάζει υποχρεωτικÏŒ να αντισταθούμε και φτάσουμε στο <<φως>> , έχουμε χρέος απέναντι στις νέες γενιές να <<αφήσουμε>> την ελπίδα της αλλαγής.

Επιπροσθέτως, βασική ευθύνη σε αυτή την αλλαγή έχει και το εκπαιδευτικÏŒ σύστημα. Είναι τελείως ανÏŽφελη η χρησιμοθηρική μάθηση, γιατί <<αγκυλÏŽνει>> τους μαθητές και δημιουργεί μάζες <<παπαγάλων>>. Οι πνευματικοί ορίζοντες της γνÏŽσης είναι απαραίτητο να μεταλαμπαδευτούν στους νέους, ÏŽστε να δημιουργηθούν <<στρατιές>> έξυπνων ανθρÏŽπων που δεν θα χειραγωγούνται και θα εμφανίζονται ανυπάκουοι στα πονηρά κελεύσματα επιτήδειων σαλτιμπάγκων.

Κλείνοντας, θα ήταν σκÏŒπιμο να τονιστεί ÏŒτι οι ευθύνες της τωρινής χαλεπής κατάστασης βαραίνουν ÏŒλους μας. Για αυτÏŒ και εμείς θα πρέπει να αποδείξουμε, αν είμαστε έτοιμοι να παλέψουμε για την καλυτέρευση της ζωής μας και αν έχουμε την βούληση να ‘’παιδευτούμε’’ ÏŽστε να λειτουργήσει εύρυθμα και το πολίτευμα μας.

 

Μπορούμε;

ΠΑΙΔΕΙΑ: Θεμέλιο της Δημοκρατίας! νέα, eidiseis, ειδήσεις, news, ΠΑΙΔΕΙΑ: ΘΕΜΕΛΙΟ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ, Διονύσης Κοσκινάς, Φιλόλογος-Ιστορικός.

Ομάδα διαχείρισης LIVE-IN

Σχόλια Αναγνωστών

Παρακαλούμε να είστε ευγενικοί και να σέβεστε τους συνομιλητές σας. Αποφύγετε τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Αν κρίνετε ότι το περιεχόμενο της ιστοσελίδας προσβάλει οποιοδήποτε δικαίωμα σας, παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας. Θα απαντήσουμε στο αίτημα σας το συντομότερο δυνατόν.

Δείτε ακόμα ...

Σκέψεις Σκέψου…. Θετικά!

Γιώτα Παπαδοπούλου

Καιρός