ΠΑΙΔΕΙΑ: Θεμέλιο της Δημοκρατίας!

ΠΑΙΔΕΙΑ: Θεμέλιο της Δημοκρατίας!live-in | Η Έξυπνη, Αντικειμενική και Εναλλακτική Ενημέρωση!
Δημοσίευση: 24-02-2014 ώρα 9:17:16

Γράφει ο Διονύσης Κοσκινάς, Φιλόλογος-Ιστορικός.

Αναλογιζόμενος την ρητορική ερώτηση του Πλάτωνα ΄΄Γνώμην δύνανται να έχουν άπαντες. Γνώσιν δια να έχουν γνώμην,έχουν;" αντιλαμβάνομαι την χρησιμότητα και την απήχηση που έχει στην σημερινή κοινωνία.

Μια κοινωνία που μοιάζει ζοφερή, μια κοινωνία που μαστίζεται από πολλά δεινά αλλά που ακόμα αδυνατεί να αντιληφθεί ότι τα κυριότερα προβλήματα της είναι η ελλειπτική δομή της, ο επιφανειακός τρόπος σκέψης και η ακατανίκητη τάση της προς την ΄΄ ἀκοπία’’ και την απαιδευσία.

Βασικό συστατικό λοιπόν μιας δημοκρατικής κοινωνίας είναι η παιδεία. Λαοί απαίδευτοι ούτε δημιούργησαν, ούτε διατήρησαν το δημοκρατικό πολίτευμα. Μα και αν κάποτε το διατήρησαν ,ήταν κατ’επίφαση δημοκρατικό, κρατώντας τους τύπους και αδιαφορώντας για την καθημερινή επαφή και ενεργό συμμετοχή των πολιτών στα κοινά.

Αν θελήσουμε να στοχεύσουμε την έννοια της παιδείας, τότε μπορούμε να επισημάνουμε ότι η παιδεία πηγάζει από δυο βασικές αρχές, την γνώση και το ήθος. Η απόκτηση όμως της γνώσης απαιτεί υπομονή, επιμονή και έρωτα της αλήθειας σε κάθε γνωσιακό τομέα.

Η παιδεία δεν δύναται να υπηρετεί παρωχημένα δόγματα, γιατί συνδέεται με την ελευθερία του πνεύματος και ο πραγματικά ελεύθερος άνθρωπος είναι αυτός, που όντας <<μπολιασμένος>> με τα ιδανικά και τις αξίες του, δίνει μια αέναη μάχη με όλα εκείνα που δημιουργούν μονοδιάστατες προσωπικότητες, με όλα εκείνα που ρίχνουν το <<πέπλο>> του σκοταδισμού και επιφέρουν την ολοκληρωτική ήττα της αναζήτησης.

Χωρίς παιδεία, οι πολίτες δεν μπορούν να κατανοήσουν την συνθετότητα των σύγχρονων κοινωνικών, πολιτικών και οικονομικών φαινομένων, παραμένουν απαθείς δέκτες των εξελίξεων και μετασχηματίζονται από κοινωνία προσώπων σε μια αγελαία μάζα ατόμων. Το λυπηρό στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι ότι δυσανασχετούν όταν αναλαμβάνουν ευθύνες και ικανοποιούνται όταν απαλλάσσονται από κοινωνικές υποχρεώσεις.

Το αποτέλεσμα επομένως της μη-συμμετοχής των πολιτών στα κοινά, είναι η στασιμότητα της εξέλιξης του πολιτεύματος, γιατί η δημοκρατία <<εξελίσσεται>> όσο <<εξελίσσεται>> και η μορφωτική στάθμη του λάου, όχι τόσο με ποσοτικά, όσο με ποιοτικά κριτήρια. Έτσι βγαίνει αβίαστα το συμπέρασμα ότι η δημοκρατία είναι αδύνατο να υποστηριχθεί από ανθρώπους με επιφανειακή παιδεία.

Στην εποχή της αμφισβήτησης, νοσταλγοί φασιστικών πρακτικών εκμεταλλευόμενοι τις ρωγμές της δημοκρατίας , καθώς και πολίτες επιφανειακής σκέψης ,κατακρίνουν την δημοκρατία ως πολίτευμα. Λαθεύουν όμως, γιατί αν η δημοκρατία απέτυχε στη χώρα μας, αυτό οφείλεται στην ανικανότητα των <<αρχόντων>> που ανέλαβαν να την θεσπίσουν και όχι στην υφή του πολιτεύματος.

Διότι η δημοκρατία απαιτεί αναλυτική και κριτική σκέψη, η δημοκρατία συνδέεται με την αποδοχή της διαφορετικότητας και εν τέλει οι πολίτες σε μια δημοκρατική κοινωνία είναι απαραίτητο να διακατέχονται από τα ιδανικά της δικαιοσύνης και της σωφροσύνης.

Δυστυχώς όμως στην Ελλάδα έχει ατροφήσει η σκέψη, ο Έλληνας αρνείται πεισματικά να σκεφτεί, επιθυμεί να ζει εγωιστικά και απαίδευτα με αποτέλεσμα να <<βυθίζεται>> σε μια γκρίζα πραγματικότητα.

Είναι αδήριτη ανάγκη λοιπόν να αντιληφθούμε ότι καμιά κοινωνία δεν βελτιώνεται αν οι πολίτες της δεν αποτινάξουν τις νοσηρές συνήθειες τους, καμιά ευδαιμονία δεν πρόκειται να επέλθει, όσο οι άνθρωποι που απαρτίζουν την <<πόλη>> ,παραμένουν απαίδευτοι, όμοιοι με μαριονέτες που αντιδρούν μόνο όταν κάποιοι άλλοι κινούν τα σχοινιά τους.

Εξάλλου, αποδεχόμενος την άποψη ότι η δύναμη κάθε χώρας είναι η νεολαίας της, επιθυμώ να τονίσω, πως αν η νεολαία δεν έχει διεκδικητική στάση, αν η νεολαία δεν προσπαθήσει να αλλάξει τα καθεστηκώτα, τότε θα έρθει η στιγμή που θα θρηνούμε το <<κουφάρι>> της Ελλάδας.

Φαντάζει υποχρεωτικό να αντισταθούμε και φτάσουμε στο <<φως>> , έχουμε χρέος απέναντι στις νέες γενιές να <<αφήσουμε>> την ελπίδα της αλλαγής.

Επιπροσθέτως, βασική ευθύνη σε αυτή την αλλαγή έχει και το εκπαιδευτικό σύστημα. Είναι τελείως ανώφελη η χρησιμοθηρική μάθηση, γιατί <<αγκυλώνει>> τους μαθητές και δημιουργεί μάζες <<παπαγάλων>>. Οι πνευματικοί ορίζοντες της γνώσης είναι απαραίτητο να μεταλαμπαδευτούν στους νέους, ώστε να δημιουργηθούν <<στρατιές>> έξυπνων ανθρώπων που δεν θα χειραγωγούνται και θα εμφανίζονται ανυπάκουοι στα πονηρά κελεύσματα επιτήδειων σαλτιμπάγκων.

Κλείνοντας, θα ήταν σκόπιμο να τονιστεί ότι οι ευθύνες της τωρινής χαλεπής κατάστασης βαραίνουν όλους μας. Για αυτό και εμείς θα πρέπει να αποδείξουμε, αν είμαστε έτοιμοι να παλέψουμε για την καλυτέρευση της ζωής μας και αν έχουμε την βούληση να ‘’παιδευτούμε’’ ώστε να λειτουργήσει εύρυθμα και το πολίτευμα μας.

 

Μπορούμε;

ΠΑΙΔΕΙΑ: Θεμέλιο της Δημοκρατίας! νέα, eidiseis, ειδήσεις, news, ΠΑΙΔΕΙΑ: ΘΕΜΕΛΙΟ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ, Διονύσης Κοσκινάς, Φιλόλογος-Ιστορικός.

Ομάδα διαχείρισης LIVE-IN

Σχόλια Αναγνωστών

Παρακαλούμε να είστε ευγενικοί και να σέβεστε τους συνομιλητές σας. Αποφύγετε τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Αν κρίνετε ότι το περιεχόμενο της ιστοσελίδας προσβάλει οποιοδήποτε δικαίωμα σας, παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας. Θα απαντήσουμε στο αίτημα σας το συντομότερο δυνατόν.

Δείτε ακόμα ...

  • Η ζωή της οθόνηςlive-in | Η Έξυπνη, Αντικειμενική και Εναλλακτική Ενημέρωση!

    25-07-2014 Η ζωή της οθόνης

    Είναι ιδίωμα του ανθρώπου να θεωρεί απαραίτητο ότι του πλασάρει πολύ έντεχνα η τεχνολογία της κενότητας.Μια τεχνολογία που ...

  • << Τα greeklish δεν είναι γλώσσα>>live-in | Η Έξυπνη, Αντικειμενική και Εναλλακτική Ενημέρωση!

    26-06-2014 >

    Η γραφή των ελληνικών με λατινικούς χαρακτήρες, το επονομαζόμενο ‘’greeklish’’, αποτελεί σοβαρό πρόβλημα για την ελληνική γλώσσα, ...

  • <<Ας..... αποτιμήσουμε>>, του Διονύση Κοσκινά!live-in | Η Έξυπνη, Αντικειμενική και Εναλλακτική Ενημέρωση!

    02-06-2014 , του Διονύση Κοσκινά!

    Είναι φανερό πως έχουμε εισέλθει σε μια νέα περίοδο πολιτικού βίου,όπου το παλαιότερο κλασικό κομματικό δίπολο δεν ...

Φιλο-λογώντας Η ζωή της οθόνης

Ομάδα διαχείρισης LIVE-IN

Live In Magazine Live In Magazine Καλοκαίρι 2015

Ομάδα διαχείρισης LIVE-IN

Σκέψεις Σκέψου…. Θετικά!

Γιώτα Παπαδοπούλου

Καιρός